Wednesday, July 21, 2010

Dihempas Badai Dilambung Gelombang

TEKS UCAPAN Y. B. DATO’ SERI SANUSI JUNID Menteri Pembangunan Negara dan Luar Bandar semasa merasmikan Mesyuarat Agung Koperasi Shamelin Berhad 27 Disember 1981, di Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, Selangor.

Bissmillahirrahmanirahim.
 
Assalaamu’alaikum Warahmatullaahi Wabarakaatuh.
Yang mulia ibu dan bapa saya yang turut hadir sebagai penyokong Shamelin,
Saudara Pengerusi Majlis,
Saudara – saudara pemimpin dan ahli-ahli Shamelin yang dihormati.

DIHEMPAS BADAI DILAMBUNG GELOMBANG

Hari ini ialah hari yang bersejarah bagi Shamelin, malah inilah perjumpaan terbesar yang pernah diadakan oleh mana-mana koperasi dalam sejarah negara sejak Parameswara mendarat di Melaka. Pada hari ini kita dapat merenung semula pengalaman Shamelin sejak ditubuhkan pada 13hb. April, 1971.

Banyak sudah pengalaman Shamelin sejak ianya ditubuhkan 10 tahun yang lalu.

Hingga hari ini ada orang yang berfikir Shamelin sudah tiada lagi. Ada yang mengatakan ianya telah mati tanpa kubur. Ada yang mendoakan semoga Shamelin akan hidup semula, tetapi ada juga yang mengharapkan semoga ianya tidak hidup lagi.

Walaupun apapun jua fikiran, pandangan dan harapan yang ada pada ahli dan orang ramai adalah nyata Shamelin masih ada, masih bernafas malah sudah menjadi segar bugar untuk bangun tegak semula di tengah-tengah masyarakat, setelah dihempas gelombang dan ribut taufan dunia perniagaan yang kejam, yang tidak tahu simpati atau bekas kasihan.

Pada hari ini ahli-ahli Shamelin yang berhenti tabah dan suci harus bersyukur dan merasa gembira kembali. Bagi yang sudah pudar semangat, doakanlah agar semangat itu membakar terus dan bagi yang sudah patah hati moga-moga terasa seolah-olah dihidupkan kembali.

Bagi yang sudah berputus asa dan merasai bahawa Shamelin telah mati, saya berharap perasaan gundah itu akan terubat bersama kemeriahan peristiwa hari ini, malahan peristiwa ini akan mengobarkan semangat mereka supaya sanggup untuk terus berjuang lagi.

SEJARAH

Di hari ini saya ingin mengambil kesempatan untuk merakamkan ingatan Shamelin kepada pejuang-pejuangnya yang tidak ada bersama untuk mendengar berita baik mengenai koperasi yang telah mereka tubuhkan bersama. Mereka yang berjasa pada Shamelin telah pergi meninggalkan kita semua, mereka pergi untuk tidak kembali lagi.

DR. BAHARIN BIN KASSIM

Allahyarham Professor Dr. Baharin bin Kassim ialah bekas Pengerusi Shamelin. Beliau berasal dari Negeri Sembilan, seorang yang pendiam yang saya kenal sebagai rakan persekolahan dari Tingkatan 1 hingga Tingkatan 6 di Kolej Melayu Kuala Kangsar. Setelah berpisah pada akhir tahun 1963 Baharin muncul semula pada tahun 1971 apabila Shamelin hendak ditubuhkan dan Baharin telah sanggup untuk menjadi Pengerusi Shamelin. Baharin berpisah dengan Shamelin hanya apabila beliau hendak melanjutkan pelajarannya di luar negeri hingga ke peringat ‘doctorate’.

Beberapa bulan yang lalu saya sempat berjumpa dengan Baharin di dalam satu majlis rasmi Universiti dan soalan pertama dari mulutnya ialah ‘Bagaimana Shamelin?’ Saya menjawab, “Sudah banyak kemajuan, walaupun masih banyak halangan”. Lantas Baharin menyatakan doanya semoga Shamelin terus berjaya.

Baharin yang pernah bersama sama saya dan Sdr. Annuar Khalid, Sdr. Zahari Sulaiman, Sdr. Yusof Abdul Hamid dan Sdr. Shuhaimi Shafie sebagai Penolong Guru Pengakap First Kuala Kangsar, sebagai taman persekolahan dan sebagai pengasas Shamelin telah tidak pernah putus asa dengan Shamelin. Awal tahun ini mayat Baharin telah dijumpai di dalam lombong berdekatan Universiti Pertanian di mana beliau mengajar. Allah sahaja lah yang mengetahui apa yang telah berlaku. Doanya kini sudah berjawab walaupun beliau tidak ada lagi bersama kita pada hari ini. Moga-moga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya.

DR. YUSOF BIN SIDEK

Saya juga tidak dapat melupakan Allahyarham Dr. Yusof Sidek yang berasal dari Sitiawan Perak sebagai seorang kawan persekolahan yang turut bertanggungjawab mengasaskan Shamelin di Kelantan. Dr.Yusof adalah kawan sedarjah dengan Dr. Ramli Ujang di Kolej Melayu Kuala Kangsar. Dr. Ramli yang masih menjadi ahli Jawatankuasa Shamelin hingga hari ini, telah memperkenalkan Dr. Yusof kepada Shamelin. Ole kerana Dr. Yusof mengetahui panjang umurnya sangat terhad kerana penyakit buah pinggang, maka beliau bercadang untuk mengorbankan sebahagian dari umurnya untuk berjuang di dalam Shamelin. Melalui Dr. Yusof dan hubungan-hubungannya di Kelantan, maka ramailah pegawai-pegawai tinggi kerajaan Negeri dan Persekutuan yang telah melibatkan diri dalam Shamelin sehingga Shamelin berjaya membuka kedai-kedainya di Pasir Puteh, Kota Bharu Satu, Kota Bharu Dua, Pasir Mas, Machang, Kuala Krai, Tumpat dan Tanah Merah.

Kejayaan Dr. Yusof di Kelantan sungguh mengkagumkan sehingga jumlah kedai Shamelin di Kelantan pada satu masa dulu lebih banyak dari yang terdapat di Kuala Lumpur.

Tiba-tiba yang dibimbang-bimbangkan berlaku; sewaktu Dr. Yusof beradar di Ampang Jaya, mesin penapis yang memainkan peranan sebagai buah pinggangnya telah rosak kerana terputus bekalan elektrik. Dr. Yusof telah meninggal dunia dengan penuh kesabaran dan keimanan.

Sebelum beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir, beliau telah berpesan kepada seorang yang berdekatan dengan katilnya supaya menyampaikan salam kepada saya dan menyatakan yang beliau turut mendoakan semoga Shamelin pada satu masa nanti akan mencapai kejayaan.

Pada hari ini Dr. Yusof tidak ada di samping kita untuk menyaksikan doanya yang sudah berjawab.

PAK RANI

Seorang lagi yang tidak dapat saya lupakan ialah Allahyarham Haji Abd. Rani atau Pak Rani bekas Kaunselor Malaysia di Songkhla, Thailand yang sering mengikuti saya tiap kali saya pergi ke Kelantan untuk urusan Shamelin. Walaupun Pak Rani pada waktu itu sudah berumur lebih dari 60 tahun, tetapi beliau telah sanggup tidur di tepi-tepi jalan semata-mata untuk memperjuangkan Shamelin.

Kira- kira seminggu setelah beliau pergi dari Mekah pada tahun 1972 beliau telah meninggal dunia tetapi sempat meninggalkan pesan kepada saya supaya cita-cita Shamelin jangan mati tengah jalan.

Pak Rani yang berasal dari Kedah tidak ada di samping kita pada hari ini, Sama samalah kita mendoakan semoga roh Pak Rani, roh Dr. Baharin dan Dr. Yusof berada di kalangan orang-orang pilihan di sisi Allah.

PAK MAN TOKAI

Saya juga tidak dapat melupakan Pak Man Tokai Kedah dan wasiatnya kepada saya supaya meneruskan perjuangan menjayakan Shamelin dan Insan Diranto. Kata Pak Man, “Jika semua pemegang saham Shamelin dan Insan Diranto tidak percaya kepada Sanusi sekalipun namun saya akan tetap mempercayai Sanusi”.

CHE GU BAHARI

Seorang lagi yang tidak pernah dingin semangat untuk menjayakan Shamelin ialah Allahyarham Che Gu Bahari dari Yan, Kedah. Malah apabila beliau mengetahui Shamelin telah mendapat begitu banyak halangan untuk mencapai cita-citanya pada satu hari beliau telah sebak dan disebabkan darah tinggi beliau terus ke Ramatullah.

Saya sebutkan nama-nama mereka ini kerana ingatan saya kepada kata-kata dan pesanan merekalah yang telah menyebabkan saya mendayung terus walaupun dengan dayung yang hampir patah di waktu Shamelin merempuh masalah yang menggunung. Bagi saya usaha untuk menjayakan Shamelin bukan hanya untuk mengejar satu impin tetapi juga untuk memenuhi kehendak wasiat. Inilah yang saya maksudkan dengan kata-kata yang pernah saya sebutkan sudah menjadi kenalan dan dari kawan yang sudah menjadi kawan dulu. Saya katakan “saya ingin memenuhi wasiat kerana budi si mati walaupun yang hidup hanya pandai mengeji”.

Memanglah benar kata orang bijak pandai, apabila sesuatu rancangan itu mencapai kejayaan maka ramailah yang akan menjadi bapa angkat kepada rancangan itu tatapi apabila sesuatan rancangan itu gagal maka ianya akan menjadi yatim piatu.

KIRA-KIRA TAHUN 1981

Pada hari ini saya dengan penuh kesyukuran kepada Allah ingin memaklumkan kepada ahli-ahli Shamelin bahawa dari kiraan kasar kira-kira Shamelin untuk tahun 1981, terdapat keuntungan lebih dari $5 juta. Dengan keuntungan ini Shamelin bukan sahaja dapat menutup kira-kira kerugian dari ditubuhkan hinggar 31hb. Disember, 1980 tetapi juga dapat mengeluarkan dividen sebanyak 10% dan saham hadiah atau bonus antara 50% hingga 100% atas jumlah saham yang ada.

Ini berarti seseorang yang memiliki saham $100.00 bukan sahaja akan mendapat saham hadiah atau saham bonus sebanyak antara $50.00 dan $100.00. tetapi juga akan mendapat dividen sejumlah $10.00. Jika sahamnya $1000.00 maka jumlah saham bonus adalah antara $500.00 hingga $1,000.00 sementara dividennya pula ialah $100.00.

Insya Allah, kita akan adakan lagi mesyuarat agung pada awal tahun 1982 untuk meluluskan kira-kira tahun 1981.

Oleh itu mulai dari hari ini hingga 31hb. Disember,1981 saham Shamelin tidak akan dijual lagi, saham bonus dan dividen akan dibayar hanya atas saham yang dimiliki hingga 31hb. Disember,1981 atas saham yang telah dibeli hingga 26hb. Disember,1981.

Alhamdulillah dengan adanya pengumuman ini maka peringkat pertama dari doa lima sahabat Shamelin yang telah meninggal dunia itu telahpun berhasil dan termakbul, walaupun Shamelin masih terlalu jauh dari cita-citanya kerana cita-citanya Shamelin tinggi melangit.

INTELEKTUAL YANG PATRIOTIK

Pada pagi ini saya ingin membawa ahli-ahli Shamelin sekelian ke tahun 1961, kira-kira 20 tahun yang lalu untuk mengikuti perkembangan pemikiran yang telah menelurkan cita-cita dan organisasi Shamelin. Adalah menjadi harapan saya, berkat mesyuarat agung ini diadakan di UKM pusat pengajian tinggi yang menjadi kebanggaan seluruh bangsa, sempena dewan ini pula bernama Dewan Tun Abdul Razak negarawan yang berjasa kepada negara dan Shamelin, semoga pelajar-pelajar di hari ini baik yang di sekolah menengah dan yang di universiti-universiti akan menggunakan masa lapang untuk memupuk persaudaraan yang berfaedah dalam usaha menyediakan diri untuk menjadi intelek yang patriotik.

TARINAGA

Pelajar-pelajar Tingkatan 5 tahun 1961 di Kolej Melayu Kuala Kangsar atau MCKK adalah kumpulan Pelajar yang boleh dikatakan paling nekad yang pernah belajar di sekolah itu. Biasanya peperiksaan akhir tingkatan 5 bermula apabila peperiksaan tingkatan 6 selesai. Pada tahun 1961 peperiksaan tingkatan 5 bermula sebelum peperiksaan tingkatan 6 selesai. Tradisi yang biasa diamalkan di MCKK oleh pelajar-pelajar tingkatan 5 ialah mengadakan perarakan di waktu subuh pada hari peperiksaan bermula. Pada tahun ini rancangan ini telah dihalang oleh Pemangku Guru Besar En. Cheah Tat Huat atas permintaan pelajar-pelajar tingkatan 6 yang masih menghadapi peperiksaan pada pagi itu. Tradisi perarakan ini dinamakan ‘dragon dance’ atau ‘tarinaga’. Namanya dipinjam dari nama sejenis kebudayaan China walaupun persamaan dari segi amalan hanyalah sekadar sama bising sahaja.

Pelajar-pelajar tingkatan 5 yang berarak ‘tarinaga’ hanya mengelilingi bangunan asrama dengan membawa tong sampah dan lain-lain benda yang boleh dipukul sehingga suasana menjadi bising. Tradisi ini bertujuan memaklumkan pada semua bahawa pagi itu mereka akan menghadapi peperiksaan.

Walaupun guru besar melarang tarinaga diadakan, namun tarinaga ini diteruskan juga oleh pelajar-pelajar tingkatan 5 kerana hubungan antara pelajar tingkatan 5 1961 dengan pelajar tingkat 6 Atas pada tahun itu tidak begitu mesra.

TIDAK HARMONI

Hubungan tidak harmoni di antara pelajar-pelajar tingkatan 6 dan 5 bermula di waktu pelajar tingkatan 6 berada di tingkatan 5 pada tahun 1956. Pelajar -pelajar tingkatan 5 di waktu itu pun berada di tingkatan 3. Pada malam sebelum hari peperiksaan, biasanya pelajar-pelajar tingkatan 5 di Kolej itu akan melawat semua bilik darjah pelajar-pelajar lain yang sedang mengulangkaji pelajaran mereka. Tujuan lawatan ialah untuk mendapatkan pensil, pen, getah pemadam germit, pembaris, dan lain-lain sebagai tanda sokongan semua pelajar kepada pelajar tingkatan 5 yang akan menghadapi peperiksaan pada esoknya.

Pada tahun 1959, pelajar-pelajar tingkatan 3 telah memulau pelajar-pelajar tingkatan 5 apabila mereka melawat bilik-bilik darjah. Maka tidak hairanlah apabila pelajar-pelajar tingkatan 3 tahun 1959 itu naik tingkatan 5 pada tahun 1961 pelajar-pelajar tingkatan 6 atas tidak membenarkan mereka bertarinaga, sebagai balasan ke atas tindakan memulau yang dilakukan oleh pelajar-pelajar tingkatan 5 masa mereka di tingkatan 3 dua tahun dahulu.

TINDAKAN DISIPLIN

Oleh kerana ‘dragon dance’ atau ‘tarinaga’ dilakukan juga pada akhir tahun 1961 oleh pelajar-pelajar tingkatan 5 walaupun sebenarnya tidak dibenarkan oleh Pemagku Guru Besar maka tindakan disiplin telah diambil ke atas pelajar ini, apatah lagi kerana mereka telah bertindak dengan cara yang dianggap kurang sopan terhadap pemangku guru besar. Pada waktu subuh itu, setelah selesai berarak tarinaga, mereka telah berbaris sepanjang pagar buluh sekolah dan telah menunjukkan sesuatu kepada pemangku guru besar semasa beliau menyuluh barisan pelajar dengan lampu kereta lebih kurang 100 ela dari pagar buluh di mana pelajar-pelajar sedang berbaris.

DIROTAN

Beberapa hari kemudian apabila guru besar NJ Ryan pulang dari cuti akibat kemalangan motokar, kesemua yang terlibat dengan tarinaga itu telah dirotan 5 kali tiap-tiap seorang. Sdr. Wan Hanafi dan saya telah dirotan dua kali ganda kerana menjadi penganjur tarinaga. Akibat dari pengalaman besar yang pahit ini telah menjadikan pelajar-pelajar tingkatan 5 tahun 1961 begitu karib. Sekarang ini mereka telah berjaya menumbuhkan sebuah syarikat awam bernama Tarinaga 61 Bhd.

MARA

Pada tahun 1961 terfikir oleh saya dan kawan-kawan untuk mendirikan sebuah pertubuhan yang membawa slogan ‘Mara Mundur Jangan’ dan tiap-tiap seorang daripada anggotanya telah digelar ‘Mara’. Di dalam jawatankuasa Shamelin sekarang ada Mara Abdullah Maamuom dan Mara Ramli Ujang. Tetapi apabila nama Majlis Amanah Rakyat disingkatkan menjadi ‘MARA’ maka gugurlah gelaran sulit ‘Mara’ pada nama ahli-ahli kumpulan 20 orang kawan baik ini. Walaupun kebanyakan ahli kumpulan ini terdiri dari mereka yang berada di tingkatan 5 tahun 1961 tetapi dua daripada tujuh orang yang lain ialah dari tingkatan 6 iaitu Sdr. Ramli Ujang dan Sdr. Syed Hizam Othman. Syed Hizam telah terlibat dalam penumbuhan Shamelin di peringkat awal. Seorang lagi menjadi tukang gunting – Pa’Arshad.

BADAN REVOLUSI AGAMA

Apabila saya dilantik menjadi Setiausaha Badan Agama MCKK pada tahun 1961, saya dapati surau MCKK dipenuhi oleh kira-kira 4 atau 5 orang sahaja pada waktu sembahyang magrib berjemaah. Di sinilah saya dan kawan-kawan telah mempraktikkan cara mobilisasi pelajar-pelajar hingga akhirnya surau MCKK telah melimpah dengan pelajar-pelajar sembahyang berjemaah hingga mereka berbaris di hadapan tangga gelanggang ‘squash’. Mula-mula pengakap 1st Kuala Kangsar lah yang telah memenuhi surau itu.

1st. K.K. SCOUT

Dari kumpulan pengakap 1st Kuala Kangsar saya dan Baharin Kassim telah mendaftarkan ketua pasukan (troop leader) Rahim dan seorang rakannya yang menjadi patrol leader. Abdullah Maamuon pula telah membawa kawan baiknya Ahmad Buyong dan Aziz Sattar untuk turut serta dalam kumpulan ini.

Memandang kepada berkesannya cara bergerak dengan beroganisasi maka saya telah mengubah nama Banda Agama MCKK kepada nama baru menjadi Banda Revolusi Agama. Nama ini saya gunakan setelah saya terbaca buku Allahyarham Dr. Hamka yang berjudul ‘Revolusi Agama” Hasrat saya ialah untuk menghidupkan semangat beribadat, beragama dan semangat bersaudara sesuai dengan firman Allah: ‘Orang-orang mukmin itu bersaudara’. Saya yakin jiwa beragama itu perlu bagi mereka yang berpendidikan barat.

MARA MUNDUR JANGAN

Kumpulan 20 orang (jumlah sebenar 21 orang) yang saya tubuhkan itu saya namakan ‘unit’ yang berslogankan “Mara Mundur Jangan”. Risalah (news Bulletin) diberi nama “Katamara”. Untuk memastikan system ‘unit’ yang membawa slogan ‘Mara Mundur Jangan’ berkembang terus saya telah menggalakkan Sdr. Ungku Hashim yang menggantikan saya sebagai Setiausaha Badan Revolusi Agama beserta Sdr. Abd. Rahim Abdullah untuk mendirikan unit mereka. Pada waktu inilah Sdr. Anwar Ibrahim telah turut serta dalam satu unit sehingga kemudiannya beliau mengepalai satu unitnya sendiri. Sdr. Anwar Ibrahim telah menggantikan Sdr. Ungku Hashim sebagai Setiausaha Badan Revolusi Agama.

Pada waktu Sdr. Anwar menggerakkan Banda Revolusi Agama dan terlibat dalam pertubuhan Arahmaniah beliau telah bertemu dengan Sdr. Osman Bakar yang sedang belajar pada waktu itu di Sekolah Agama Idrisiah, Bukit Chandan.

Sdr. Osman Bakar telah membawa sistem unit ke Kolej Islam, sementara Abdullah Maamuon telah membangunkan unitnya di Maktab Perguruan Bahasa.

Dari Maktab Perguruan Bahasa di Lembah Pantai sistem unit yang terdiri dari lebih kurang 20 orang yang membawa slogan ‘Mara Mundur Jangan’ ini telah berkembang ke MTC (Malayan Teachers College). Pada masa ini anggota unit 20 yang telah ditubuhkan di merata-rata tempat telah bergerak dengan cara tidak berdaftar dan tidak ada penyelarasan dari segi gerakan. Masing-masing membawa diri. Konsep Kooperasi belum kami fahami lagi ketika itu.

SEREMBAN

Pada bulan Oktober tahun 1963 saya mula bekerja sambil belajar di Chartered Bank, Seremban. Pada tahun 1964, dengan tidak semena-mena Sdr. Zahari Sulaiman yang sama-sama belajar di tingkatan 5 MCKK, tahun 1961, Presiden Persatuan Pelajar tingkatan 6 1963, ahli unit 20 ‘Mara Mundur Jangan’ dan salah seorang penolong Guru Pengakap 1st Kuala Kangsar, telah tinggal bersama saya di sebuah bilik di tingkat atas kedai tukang jahit di hadapan kedai A.S Dawood di Seremban. Beliau bekerja sebagai Pegawai Kanan Koperasi.

Walaupun Zahari tidak lama di Seremban tetapi beliaulah yang menghembuskan unsur-unsur koperasi ke dalam diri saya dan rakan-rakan yang lain.

Semasa bekerja di Seremban, saya telah berulang-alik ke Jalan Aman, Petaling Jaya untuk menemui kawan-kawan baik saya seperti Sdr Aziz Omar dan Sdr. Syed Hizam yang juga menjadi anggota unit bersama kawan-kawan lain dari MCKK dahulu.

Oleh kerana Sdr. Syed Hizam semasa itu sedang mengikuti articleship di Azman, Wong & Co., sebuah firman akauntan di KL. dan disebabkan beliau pelajar atau bekas pelajar MARA yang turut berkursus di sana maka hubungan dengan Institut Teknologi MARA pun terjalin sehingga tertubuh beberapa unit di sana.

Sdr. Aid Aman dan Sdr. Rosli Non dari ITM merupakan tenaga penggerak unit yang tidak dapat saya lupakan.

Pertumbuhan unit-unit di Maktab Perguruan Bahasa, Maktab Perguruan Malaysia, Kolej Islam, Institut Teknologi MARA Jalan Othman, Institut Teknologi MARA Shah Alam dan Universiti Malaya telah memudahkan pengambilan alih pimpinan Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia dari bekas Presidennya Sdr. Ismail Daud. Selepas Sdr. Ismail, Sdr. Anwar Ibrahim lah yang telah memimpin persatuan ini.

UMNO

Di Seremban saya telah sama-sama melibatkan diri di dalam UMNO pada akhir tahun 1963. Saya juga telah melibatkan diri di dalam Dewan Perniagaan Melayu Negeri Sembilan setelah diperkenalkan kepada Sdr. Jaafar Talib, tuan punya Sg. Ujong Setor oleh Presiden Dewan Perniagaan Melayu Malaysia Y.B. En. Hanafiah Hussien, saudara sekampung dengan saya. Sdr. Jaafar Talib, seorang hartawan ialah Pengerusi Dewan Perniagaan Melayu Negeri Sembilan di waktu itu.

DEWAN PERNIAGAAN MELAYU

Di dalam mesyuarat agung Dewan Perniagaan Melayu Negeri Sembilan, saya selaku Setiausaha telah mencadangkan supaya kesemua ahli Dewan menumbuhkan koperasi untuk mengendalikan perniagaan borong untuk peniaga-peniaga runcit.

Walaupun usul ini diluluskan tetapi saya telah gagal menubuhkan koperasi ini, mungkin kerana En. Jaafar sendiri seorang pemborong. Walau bagaimanapun En. Jaafar memahami tujuan koperasi pemborong itu ialah untuk membekalkan keperluan-keperluan semua pekedai-pekedai runcit di Negeri Sembilan sedangkan beliau menguasai hanya sebahagian sahaja dari perniagaan borong Melayu sekitar Seremban kecuali dalam urusan pengedaran rokok MTC yang beliau menjadi agen wilayah.

KOPERASI UMNO

Setelah gagal melahirkan koperasi di kalangan perniagaan peniaga Melayu Negeri Sembilan saya telah berpaling kepada UMNO. Di dalam khemah kerja Pemuda UMNO Bahagian Seremban Timur pada tahun 1965 di Labu, satu usul telah diluluskan supaya UMNO Malaysia menumbuhkan koperasi khas untuk seluruh ahli-ahlinya dan bangsa Melayu amnya. Saya menjadi bertambah yakin kepada cara koperasi kerana saya berkesempatan melihat beberapa buah estet Inggeris yang hendak dipecah-pecahkan telah dibeli oleh National Land Finance Cooperative atau Koperasi yang tubuhkan oleh MIC di bawah pimpinan Tun Sambanthan.

Jelaslah bahawa usaha saya untuk menumbuhkan koperasi di kalangan peniaga Melayu gagal dan usaha untuk meniupkan falsafah koperasi di kalangan ahli-ahli UMNO juga turut gagal. Saya diberitahu kemudiannya bahawa YTM Tunku Abdul Rahman telah menolak usul menumbuhkan koperasi bagi ahli-ahli UMNO di kalangan mesyuarat MKT kerana beliau tidak ingin UMNO terlibat dalam perniagaan.

UNIT-UNIT BERKOPERASI

Oleh kerana saya menjadi bertambah yakin kepada konsep koperasi yang diperkenalkan kepada saya oleh Sdr. Zahari maka berfikirlah saya untuk menggembelingkan seluruh tenaga unit-unit yang berslogankan ‘Mara Mundur Jangan’ di dalam sebuah koperasi.

Belum sempat koperasi ini ditubuhkan saya dihantar ke Britain untuk melanjutkan pelajaran di bidang Banking.

DI LONDON

Sewaktu di London saya telah berkecimpung di dalam Kelab UMNO dan KMUK (Kesatuan Melayu United Kingdom) oleh kerana saya bukan palajar yang mendapat beasiswa kerajaan maka saya telah menjauhkan diri dari Malaysia Hall dan Suruhanjaya Tinggi Malaysia, sebaliknya berkawan dengan mereka yang sudah berpuluh tahun di Britain yang sebahagiannya sudahpun menjadi rakyat Britain.

Suatu hari di pagi Sabtu sedang kami menunggu Zainab memasak, Zul suami Zainab dan kawan-kawan lain seperti Copot dan Rusli, telah berbicang mengenai rancangan usaha untuk mengadakan “unit” yang sama dengan unit-unit yang telah saya tubuhkan di Malaysia dahulu. Tetapi oleh kerana masing-masing tidak akan tinggal lama di Britain dan ingin pula melibatkan diri dalam sesuatu yang sah dari segi undang-undang di London, kami mula mencadangkan nama lain untuk organisasi ini.

Disinilah, di Council flat Zul, iaitu pada tahun 1969, setelah peristiwa 13 Mei, nama SHAMELIN dicadangkan. Zainab, yang mendengar nama ini disebut buat pertama kalinya telah menerpa dari dapur dan turut menyokong. Tafsiran untuk Shamelin pada waktu itu ialah

Syarikat Melayu Insaf

Syarikat Melayu Internasional

Ada orang di Malaysia yang memberitahu kepada saya bahawa Shamelin, Shamelan, Shamelon berarti segala-segalanya.

SHAMELIN DI LONDON

Rusli telah ditugaskan menubuhkan

Shamelin Ltd.,
49, Thornbury Road
London.

Syarikat ini masih ada hingga sekarang. Belum sempat saya berbuat apa-apa dengan syarikat ini dua perkara telah berlaku di Malaysia.

- Dr. Mahathir telah dipecat dari UMNO.

- Kawan-kawan dari PKPIM (Persatuan Kebangsaan Pelajar-pelajar Islam Malaysia) dan PBMUM (Persatuan Bahasa Melayu Universiti Malaya) telah dipenjarakan.

Di London, saya turut terlibat mengecam kerajaan Malaysia di Malaysia Hall dan Hyde Park Speakers Corner Kerana Dr. Mahathir dipecat dan kawan-kawan lain ditangkap.

Saya juga turut terlibat membantah tindakan kerajaan kerana memenjarakan kawan-kawan. Kami telah mengutip derma untuk membantu membiayai peguam seandainya kawan-kawan dibawa ke pengadilan.

JERMAN BARAT

Pakatan pihak bank dan Suruhanjaya Tinggi Malaysia di London telah menyebabkan pihak bank mengatur program suapaya saya belajar di Jerman Barat sehingga saya berada di Jerman Barat lebih lama dari kawan-kawan lain. Sekembali dari Jerman ke London, belum sempat berpakat dengan kawan-kawan lain, saya telah dihantar pulang ke Malaysia.

BUKU-BUKU KOPERASI

Setelah membaca beberapa buah buku mengenai koperasi dan setelah melihat berjayanya Cooprative Wholesale Society di Britain, stelah mendengar mengenai Cooperative Credit Society di Jerman Barat, setelah mengetahui mengenai Koperative Forbundet di Sweden dan setelah diberitahu mengenai Antagonish Movement di Nova Scotia, maka saya bercita-cita untuk menyatukan tenaga ‘unit-unit’ yang telah saya sebutkan tadi untuk digabungkan dengan tenaga rakyat jelata dari satu bangsa di dalam sebuah koperasi bernama Sahmelin.

MALAY DILEMMA

Di dalam buku Malay Dilemma karangan YAB Datuk Seri Dr. Mahathir terdapat ayat-ayat mengenai kedai runcit seperti berikut:

KAUM CINA

“Apa yang jelas ialah tanpa kesanggupan kaum Cina untuk menahan diri mereka kerana menyedari tahap ekonomi orang-orang Melayu perlu ditingkatkan, betapa jua keazaman orang-orang Melayu dengan apa yang dirancangkan oleh kerajaan tidak akan berhasil untuk menyelesai masalah Dilemma Ekonomi Melayu”.

Dr. Mahathir seterusnya mengatakan:

“Adalah mustahil sekarang ini untuk menggambarkan Malaysia tanpa kedai-kedai Cina berselerak merata-rata. Mereka memainkan peranan yang sudah menjadi sebahagian dari penghidupan di Malaysia sehingga semua pihak memikirkan mereka sudah ada sejak dari mula. Mereka bukan sahaja mengedarkan keperluan hidup dan barang-barang mewah ke seluruh negara tetapi mereka juga membeli dari pelanggan mereka dan mengedarkan ke tempat lain”.

PERNIAGAAN RUNCIT

Tanpa disedari pekerja-pekerja yang bergaji murah di kalangan pekerja yang ditugaskan di Melaka telah memulakan perniagaan runcit mereka sendiri. Kejayaan peniaga-peniaga kecil ini telah menggalakkan kemasukan pedagang kecil Cina.

Dengan cepat sistem kedai-kedai runcit telah menusuk ke ceruk rantau Malaysia dan menjadi corak yang kekal dalam sistem hidup di zaman Kesultanan Melaka.

HARGA DAN KREDIT

Malangnya untuk memulakan sesuatu perniagaan bukanlah mudah. Bagi orang-orang Melayu keadaan ketinggalan mereka di dalam bidang perniagaan dan perusahaan menjadikan sebarang usaha menghadapi kegagalan yang teruk. Mereka bukan sahaja terpaksa menyaingi pihak yang mempunyai banyak modal tetapi juga yang mempunyai tradisi perniagaan dan pengalaman yang tidak ada tandingannya di negeri ini. Dengan orang-orang Cinalah semestinya perniagaan diadakan. Mereka mempunyai banyak organisasi yang bertindih dan bertalian yang bertujuan memelihara kepentingan mereka yang paling perkauman. Terdapat gil - gil dan persatuan-persatuan bagi setiap jenis perdagangan dan terdapat juga Dewan Perniagaan yang kuat. Perniagaan pemborong keseluruhannya dalam tangan mereka dan dengan tidak adanya penetapan harga dan dengan adanya tolak ansur sistem kredit mereka peruncit dengan mudah boleh dipermain-mainkan.

Kedai-kedai Cina yang lebih kecil adalah dimiliki oleh keluarga dan bergantung kepada kesetian keluarga sebagai asas amanah.

Walaupun bagaimanapun orang-orang Melayu boleh diberi pekerjaan jika ada kemahuan untuk berbuat demikian. Kedai-kedai runcit biasa dengan mudahnya boleh menggajikan jurujual Melayu. Mereka mungkin tidak sebaik pekerja Cina, tetapi mereka tidak mungkin pandai jika tidak diberi peluang untuk belajar. Pasti ada yang gagal, mungkin banyak di peringkat permulaan. Tetapi adalah patut untuk diharapkan sebahagian kecil akan bersunggu-sungguh dan berjaya.

MENEMUI DR MAHATHIR

Oleh kerana pandangan di atas adalah tajam dan mendalam maka saya telah mencari jalan untuk menemui Dr. Mahathir dan meninjau seterusnya pendapat beliau yang berasaskan pengalaman dan pengetahuannya mengenai rancangan untuk menubuhkan Shamelin sebagai sebuah rangkaian kedai runcit dan pemborong milik Melayu.

Perjumpaan tersebut diadakan di Kelab Selangor. Saya dapati perkara perkara yang ditimbulkannya dalam perjumpaan tersebut adalah sama dengan isi buku Malay Dilemma yang beliau tidak tahu saya memilikinya. Dengan tabah hati, saya dan rakan-rakan lain telah berusaha menggubal undang-undang kecil Shamelin.

JABATAN PEMBANGUNAN KOPERASI

Kita bernasib baik kerana ada dua orang patriot Melayu yang bekerja di Jabatan Pembangunan Koperasi, iaitu Tuan Hj. Ismail B. Hj. Abdullah yang bertugas di Jabatan dan Tuan Hj. Ahmad Abd. Rahman yang bertugas di Maktab Kerjasama.

USAHA JAYA

Oleh kerana Ketua Pengarah Pembangunan Koperasi pada mulanya telah enggan mendaftar Shamelin atas nasihat Hj. Rashid, salah seorang pengasas Usahajaya, sebuah koperasi pengguna yang berjaya pada waktu itu di Petaling Jaya, maka saya telah menghubungi seorang ahli jawatankuasa Usahajaya En. Ariffin yang bertugas di Dewan Bahasa dan Pustaka semasa itu, untuk mendaftar kesemua bakal ahli-ahli Shamelin menjadi anggota Usahajaya. Saya hanya meminta supaya dengan pembayaran $5.00 mereka sah sebagai ahli dan boleh menghadiri Mesyuarat Agung. Oleh kerana tidak ada undang-undang yang boleh menyekat ahli-ahli baru dari mengambil alih Usahajaya maka keputusan pimpinan Usahajaya ialah untuk menolak rancangan pihak Shamelin.

Sebab yang saya berikan untuk meletak yuran keahlian di peringkat $5.00 ialah kerana ramai ahli Shamelin terdiri dari mahasiswa pada masa itu.

Akhirnya Shamelin terpaksa ‘showdown dengan Jabaran Koperasi sehingga akhirnya, sebelum pimpinan Jabatan itu bersara, Shamelin telah di daftarkan.

PENUBUHAN SHAMELIN

Perjumpaan penubuhan Shamelin telah diadakan di Maktab Kerjasama Malaysia di Petaling Jaya, Selangor dan telah dihadiri oleh ramai ahli Shamelin.

Selesai proses penubuhan maka tenaga penggerak Shamelin pun mempergiatkan proses pendaftaran ahli-ahli di kampus universiti untuk mendapat sokongan semangat, moral dan tenaga di kalangan para pelajar. Tenaga unit-unit sungguh membantu.

Menyedari hakikat bahawa dengan wang yang ada pada pelajar-pelajar, Shamelin tidak mungkin mengembangkan sayapnya lebih dari membuka hanya sebuah kedai iaitu di Sungai Mulia Gombak, Selangor, maka dengan kerjasama Persatuan Kelab-Kelab Belia Malaysia (PKBM atau MAYC) dan rakan-rakan MAYC dan PKPIM di dalam MBM (Majlis Belia Malaysia) seperti belia 4B dan GPMS (Jamil Mukmin Pemimpin PKPIM di dalam 4B dan adik Mat Abas anggota ‘unit’ di dalam GPMS), Shamelin telah meniup angin perjuangan di bidang ekonomi ke seluruh negara.

Antara impian yang saya kemukakan untuk menyeru kepada perpaduan ialah:

PERMAIDANI

Jika kita bersatu dan jika dengan perpaduan kita itu kita dapat mengumpul wang yang banyak, dan jika wang yang kita kumpul kita tidak atau di mana mahu dilaburkan maka kita boleh membeli permaidani yang mahal untuk kita hamparkan dari Padang Besar ke Johore Bharu dan Tampin ke Tumpat sehingga jika kita lihat dari angkasa maka akan ternampaklah pada kita permaidani berwarna merah yang kita hamparkan itu seolah-olah darah yang mengalir ke seluruh negara untuk menyuburkan ekonomi bangsa.

LORI

Jika kita bersatu lantaran ingin mengisikan kekosongan pencapaian kita di bidang kenderaan di dunia perniagaan, kita terus membeli lori-lori untuk disewakan; tetapi apabila lori kita dipulaukan sehingga tidak ada orang yang menyewanya, maka kita yang bersemangat waja dan tidak akan putus-putus semangatnya, akan terus menyumbangkan wang dari dalam tabung kita jika hanya untuk membeli lagi lori-lori kita itu sehingga kita boleh berjalan ke seluruh negara di atas bumbung lori sebagai jambatan.

PERUMAHAN

Jika kita bersatu dan kerana perpaduan, kita berjaya mengumpul wang yang begitu banyak dan jika dengan wang kita itu, kita adakan rancangan perumahan, maka dengan itu kita akan dirikan banyak rumah sehingga rumah yang didirikan sudah lebih dari keperluan.

NAIK FERY YANG SAMA

Jika kita bersatu, dan kerana persatuan kita itu kita berhasil mengumpul begitu ramai tenaga untuk menjayakan diri kita di bidang ekonomi. Oleh kerana kita sedar kerendahan meruah kita di bidang ekonomi boleh menggandaikan kedudukan politik kita, seadainya kita terlambat sampai kepada matlamat kita, maka kita ibarat kelambatan kita sebagai terlambat sampai seseorang ke pengkalan feri di Seberang Prai sehingga tidak sempat kita menaiki feri untuk sampai ke seberang. Maka oleh kerana kita berhajat juga menaiki feri yang sama walaupun kita lambat maka kita semua yang bersatu akan meniarap di tepi tebing laut Melaka untuk menyedut air di selat sehingga kering dan kita berjalan di perut laut untuk naik feri yang sama.

Akibat dari bergeloranya semangat Melayu untuk bersatu maka berjayalah Shamelin sehingga menimbulkan beberapa masalah pula:

KILANG-KILANG MENCEMAR ALAM

Di satu masa nanti satu romobongan dijemput dari dunia luar untuk menyelidik sebab-sebab adanya pencemaran alam dan mencari cara-cara menyelesaikannya. Nah, setelah di selidik didapati pencemaran ini ialah disebabkan oleh terlalu banyaknya kilang-kilang milik Shamelin.

KECELAKAAN JALAN RAYA

Di dalam satu persidangan mengenai masalah kecelakaan jalan raya dan masalah kesesakan jalan raya, satu perkara yang ketara nanti ialah salah satu dari sebabnya jalan sesak ialah kerana Shamelin mempunyai begitu banyak kenderaan di jalan raya.

SEMANGAT PERPADUAN

Adalah menjadi impian Shamelin di satu masa nanti dunia akan memandang Malaysia sebagai contoh satu Negara yang pernah ditindas secara berencana oleh penjajah tetapi telah dapat menghidupkan semangat perpaduan di kalangan rakyat jelata sehingga bukan sahaja semangat perpaduan itu telah berjaya menebus bangsa dari belenggu penjajahan tetapi telah pula membangun bangsa itu dari jurang kedudukan ekonomi yang dipandang hina oleh yang lain.

MAT JENIN

Walaupun apa yang dikatakan tadi di dalam ayat-ayat ‘superlative’ atau keterlaluan iainya patut diterima sebagai simbol hidupnya semangat Melayu di bidang eknomi.

Mungkin ada yang berpendapat bahawa semua itu adalah angan-angan Mat Jenin. Memang benar, kerana tanpa adanya angan-angan Mat Jenin, Shamelin tidak mungkin dapat mencapai cinta-citanya yang tinggi melangit.

Kita tidak semestinya memandang kepada Mat Jenin dengan penuh kehinaan kerana hampir kesemua individu dan kumpulan di dunia ini yang telah mencapai kejayaan besar mempunyai angan-angan seperti Mat Jenin. Sungguh dukacita apabila angan-angan seperti angan-angan Mat Jenin diperolok-olakan sedangkan kita kita perlu menggalakkan pemimpin-pemimpin di dalam masyarakat kita berangan-angan seperti Mat Jenin, malah lebih dari itu. Saya difahamkan bahawa Mat Jenin tidak jatuh dari pokok kelapa, kerena sebagai jaguh pemanjat kelapa beliau telah turun cepat-cepat untuk menjayakan cita-citanya.

PEJABAT

Di waktu Shamelin belum berdaftar, gerakan Shamelin berpusat di Kampung Baru, kemudian berpindah ke sebuah rumah di Kampung Gombak. Apabila sudah berdaftar Shamelin menggunakan alamat No: 3, Lorong Batai Dalam Damansara Heights, Kuala Lumpur. Sementara pusat pentadbirannya di pindahkan ke No. 49B Jalan Perkins, Kampung Baru. Kemudian pejabat Shamelin di pindahkan ke Wisma Belia, Jalan Syed Putra Kuala lumpur.

PEMBUKAAN KEDAI-KEDAI

Satu demi satu kedai Shamelin telah dibuka dan jumlah ahli Shamelin semakin bertambah, lebih-lebih lagi dari kalangan guru-guru Melayu dan kakitangan kerajaan. Boleh dikatakan setiap bulan kedai Shamelin bertambah dari sebuah sehingga sampai ke kemuncak apabila Shamelin mempunyai 55 buah unit perniagaan iaitu 51 buah kedai dan 4 buah pusat pembekalan.

Apabila jumlah kedai sudah bertambah besar dan jumlah ahli sudah bertambah ramai, maka beberapa masalah pula timbul.

AUDIT

Oleh kerana Shamelin adalah satu-satunya koperasi kedai yang mempunyai cawangan di luar kawasan pendaftarannya sedangkan jabatan koperasi hanya mengawasi pengauditan kita-kira koperasi di dalam kawasannya sahaja, maka perhatian kepada pengauditan koperasi Shamelin hampir tidak ada. Agak mustahil bagi Shamelin untuk menarik perhatian jabatan yang lain; dari jabatan di mana Shamelin berdaftar kerana urusan pengauditan koperas-koperasi di bawah jagaannya pun banyak yang belum selesai.

Sebagai contoh saya turunkan kedudukan koperasi yang tidak mengadakan mesyuarat agongnya disebabkan sebahagian besar akaunnya belum selesai:

Persatuan koperasi yang belum bermesyuarat agong hingga

31.8.1981 85.70% (1,227 buah Koperasi)

30.11.1981 55.0% ( 826 buah Koperasi)

Dari 826 buah Koperasi yang belum bermesyuarat agong, 268 buah telah tidak bermesyuarat untuk jangka masa lebih 4 tahun.

MASALAH DARI JAWATANKUASA

Oleh kerana Shamelin adalah sebuah Koperasi dan bergerak mengikut sistem jawatankuasa maka Shamelin mempunyai hampir 1,000 orang ahli-ahli jawatankuasa kecil untuk cawangan-cawangan yang sudah ada kedai dan yang belum ada kedai. Ahli-ahli jawatankuasa kecil ini menduduki 65 buah jawatankuasa kecil.

Terdapat di sana sini ahli-ahli jawatankuasa cawangan yang maju enggan mematuhi sistem perakauan yang ditetapkan oleh ibu pejabat. Ada pula cawangan-cawangan yang meminta supaya mereka mengeluarkan resit bagi pihak Bendahari supaya proses pemungutan saham dapat diperhebatkan. Ada pula di antara cawangan-cawangan yang memungut saham ahli tetapi enggan menyampaikan saham itu ke Ibu Pejabat. Apabila cawangan-cawangan lain mengetahui bahawa ada cawangan yang tidak mematuhui syarat supaya yuran dihantar ibu pejabat, maka mereka pun turut meminta untuk mengeluarkan resit sendiri dan mengirimkan semua sumbangan saham ke ibu pejabat berserta salinan keluar resit yang dikeluarkan kemudiannya. Mereka menggunakan yuran itu di cawangan sendiri sehingga rekod di ibu pejabat tidak menunjukkan kemasukan yuran.

Pada masa ini bukan sahaja akaun di kedai sudah diawasi tetapi akaun di ibu pejabat tidak mungkin dapat memuaskan hati jawatankuasa pusat.

Pada ketika ini tidak timbul lagi masalah penyelarasan pengauditan oleh Jabatan kerana jika Jabatan bersedia sekalipun kira-kira sudah susah untuk diaudit.

PEGAWAI PENYELARASAN

Pada satu hari sebuah cawangan telah meminta untuk mendaftarkan cawangannya sendiri dan untuk berpisah dengan Shamelin pusat. Apabila saya mengetahui fikiran ini diberi oleh seorang pegawai Jabatan Pembangunan Koperasi, maka terfikirlah oleh saya untuk memimjam pegawai dari Jabatan Pembangunan Koperasi di Jalan Swettenham. Nama pegawai kanan tersebut ialah Tuan Hj. Ismail Abdullah. Di waktu beliau berada di Shamelin soal penyelarasan dengan Jabatan Pembangunan Koperasi tidak timbul lagi tetapi masalah akaun tetap seperti sedia kala. Kemudian dua orang pegawai akaun dari Jabatan Pembangunan Koperasi, En. Khalid Bahari dan Ismail telah dipinjamkan kepada Shamelin tetapi mereka tidak berpengalaman dalam bidang perakaunan rangkaian kedai runcit. Semasa pengawai-pegawai ini bertugas dengan Shamelin sistem akaun yang menggunakan borang telah ditukar dengan penggunaan buku di tiap-tiap kedai. Belum sempat perubahan ini difahami oleh semua pekedai dan jawatankuasa cawangan, belum sempat menjalankan pengawasan melalui Jabatan operasi daerah yang disusun oleh pengawai-pegawai ini, mereka telah diambil balik oleh Jabatan.

PENGAWASAN LONGGAR

Setelah perubahan ini dilakukan, maka sedikit sebanyak pengawasan yang ada di peringkat ibu pejabat dengan meneliti borang-borang yang diterima tiap-tiap hari, minggu dan bulan dari kedai-kedai telah hilang sama sekali. Oleh kerana buku-buku disimpan di kedai, maka juru audit dalam perlu melawat semua kedai untuk memeriksa kira-kira yang menyebabkan pengawasan menjadi bertambah longgar. Tenaga pemisah di peringkat cawangan menjadi bertambah-tambah sehinggalah kedai menghadapi realiti perniagaan dengan berbagai masalah dan setelah itu kedai dengan tidak rasminya dikembalikan kepada pihak pusat dan pihak cawangan mengelak dari tanggungjawabnya sendiri.

Ada juga segelitir ahli jawatankuasa cawangan yang menjalankan perniagaan sendiri sebagai pemborong kepada Shamelin.

Apabila Shamelin memulakan sistem borong melalui depo, ahli-ahli jawatankuasa yang terlibat ini telah menentang sistem depo dengan seribu satu alasan, sedangkan alasan yang sebanarnya tidak diberi.

Walaupun ahli-ahli jawatankuasa kecil yang menyeleweng ini tidak begitu ramai, boleh dikatakan 30 orang sahaja dari jumlah hampir 1000 tetapi, kerana mereka memainkan peranan yang penting kerana kepentingan diri sendiri, walaupun mereka hanya 3% tetapi mereka dapat menutup mata sebahagian besar ahli-ahli jawatankuasa yang lurus, amanah, setia, iklas dan jujur yang mempercayai mereka.

Adalah menjadi satu tragedi di dalam dunia koperasi di mana seseorang yang popular sukar untuk diketepikan jika ahli-ahlinya tidak mahu memahami kekurangan-kekurangannya. Dalam perhitungan akhir, ahli-ahli sendirilah yang menanggung kerugian akibat perbuatan orang yang mereka pilih.

Malangnya mereka yang popular itu, tidak mahu meletakkan jawatan mereka supaya dapat dipindahkan tanggungjawab mereka kepada orang baru yang menggantikan mereka.

SAINGAN KAUM CINA

Apabila Shamelin sudah berkembang maka selain dari masalah yang dihadapi dari dalam Shamelin, ia juga perlu menghadapi tentangan dari luar Shamelin khususnya dari kaum Cina yang menyaingi Shamelin.

Satu hari, di akhir bulan, pengurus Shamelin kedai Sungai Mulia telah menemui saya dan menyatakan Shamelin menghadapi masalah hujung bulan itu kerana tidak dapat mengadakan setok yang cukup untuk pelanggan di akhir bulan. Apa yang menyakitkan hati saya ialah apabila saya diberitahu yang pemborong minta wang tunai dan tidak mahukan cek; apabila cek ditunaikan pemborong menjawab tidak menghantar barang ke kedai Shamelin kerana tiada lori dan orang. Apabila Shamelin mengetahui mengenai perkara ini saya membuat keputusan untuk megadakan ‘showdown’. Berikutan dengan itu barang-barang dihantar ke kedai Shamelin pada hari itu juga.

Begitu apa yang dikatakan oleh ‘Pengarang Malay Dilemma’

MASAALAH DARI KEJAYAAN

Jelaslah pada Shamelin bahawa kejayaannya selama ini telah mendapat perhatian semua pihak. Tetapi kejayaan ini juga menimbulkan banyak masalah. Masalah-masalah yang dihadapi oleh Shamelin adalah sekitar:

- Pengalaman yang tidak cukup dan pengetahuan yang terbatas

- Modal yang berkurangan

- Pekerja yang kurang mahir dan kurang amanah

- Segelintir ahli jawatankuasa kedai yang tidak disiplin

- Sabotaj dari peniaga-peniaga runcit dan pemborong Cina

SIKAP DAN MORAL

Apa yang penting di sini ialah modal dan sikap kerana dengan modal yang cukup dan sikap yang gigih, disiplin dan amanah maka pengalaman dan pengetahuan dapat dicari. Masalah-masalah sabotaj dapat diatasi. Antara modal dan sikap pula, sikaplah yang menjadi lebih penting. Modal tidak dapat mengubah sikap ke arah kebaikan tetapi sikap boleh mengumpul modal.

SHOWDOWN

Apabila perkara pemulauan kedai-kedai Shamelin menjadi-jadi, bukan sahaja di Kuala Lumpur tetapi juga di Kelantan, Shamelin telah membuat keputusan untuk mengadakan ‘showdown’ di Kelantan, khususnya di Pasir Puteh, dengan sebuah kedai Cina yang telah bertindak dengan menjual barang-barangnya dengan begitu murah untuk menyaingi secara tidak adil dengan Shamelin. Banyak barang-barang dijual dengan harga belian.

Apabila Shamelin mengedarkan barang-barang dengan harga yang murah dari harga pasaran maka kesemua barang-barang dalam kedai Shamelin habis dibeli melaui agen-agen mereka. Dengan modal yang terbatas Shamelin tidak dapat mengatasi masalah ini.

PENYELEWENGAN PEKERJA

Satu tektik lagi yang dibuat oleh pengedar barang-barang ke kedai Shamelin ialah dengan pihak pengedar membayar wang eluan khas kepada pekedai bukan sahaja untuk menipu Shamelin dengan barang yang ditimbang tetapi juga yang dibekalkan oleh mereka. Kerana berelaun khas maka barang yang dibekal tidak cukup jumlahnya atau tidak cukup timbangannya.

Ada juga pekerja yang dipengaruhi oleh pembekal untuk membeli barang-barang yang sudah tidak laku untuk diletakkan dalam kedai hingga barang-barang itu menjadi hapak dan busuk. Pekerja akan membeli barang-barang ini jika hati mereka sudah ditawan oleh pembekal atau pengedar yang pandai memuji dan memujuk.

TENTERA

Untuk menyelesaikan semua masalah ini saya telah berjumpa dengan Tengku Ahmad Rithaudeen di Bangunan Parlimen pada 13hb. Disember, 1973. Pada masa itu beliau menjadi Timbalan Menteri Pertahanan. Saya telah meminta kepada Tengku supaya membenarkan saya menjual saham Shamelin kepada ahli-ahli angkatan tentera kerana hanya dengan Askar-Askar Melayu menjadi ahli Shamelin barulah masalah sabotaj dapat diselesaikan. Saya boleh melaporkan kepada mereka sebagai ahli Shamelin.

Tengku Ahmad Rithaudeen sungguh bersimpati dengan masalah Shamelin tetapi beliau tidak bersetuju dengan penyelesaian yang saya bayangkan. Beliau berjanji akan membawa masalah yang saya kemukakan kepada Perdana Menteri Tun Abdul Razak.

Hasil dari perjumpaan inilah yang membawa kepada bantuan pinjaman Chartered Bank dengan jaminan MARA. Jumlahnya ialah $200,000/=.

SYARIKAT ISLAM INDONESIA

Untuk terus mencari penyelesaian kepada masalah yang dihadapi oleh Shamelin, maka satu rombongan Shamelin telah menemui En. Abdul Gafar Baba di rumahnya kerana beliau pada waktu itu adalah Menteri yang bertanggungjawab mengenai hal ehwal Koperasi. Ketua Setiausaha di Kemeterian Kemajuan Tanah dan Wilayah Dato’ Harun Ariffin telah memberitahu saya pada ketika saya menjadi Timbalan Menteri di sana bahawa En. Ghafar telah tidak membantu Shamelin kerana beliau meramalkan Shamelin akan menjadi seperti Syarikat Islam di Indonesia. Dato’ Harun Ariffin ialah ketua Setiausaha di Kemeterian Pembangunan Luar Bandar pada masa En. Ghafar menjadi Menteri. Kementerian itu juga tidak menerima cadangan Shamelin supaya Syarikat Kerjasama dipanggil dengan nama Koperasi supaya sama dengan panggilan di Indonesia. Setelah pertemuan itu Syarikat Kerjasama di Negara ini mula dipopularkan dengan panggilan koperatif dan bukan koperasi.

Dato’ Harun Ariffin ialah kenalan lama saya kerana beliaulah yang menjadi saksi di atas borang permohonan saya semasa hendak ke sekolah menengah MCKK. Waktu itu Dato’ Harun Ariffin menjadi Pegawai Daerah Yan.

SYARIKAT KERJASAMA SERBAGUNA MALAYSIA

Banyak yang telah berlaku dalam tahun-tahun 1972-1973. Menteri Kebudayaan Belia dan Sukan Dato’ Hamzah Abu Samah bukan sahaja menjadi ahli Shamelin tetapi telah membawa Shamelin ke dalam Majlis Perundingan Belia Negara untuk diiktiraf sebagai Koperasi Belia. Pada waktu perkara ini dibincangkan Dato’ Lee San Choon yang pada ketika itu menjadi Ketua Pemuda MCA telah menyatakan bagaimana beliau tidak yakin dengan cita-cita untuk menjadikan Koperasi sebagai alat menyatupadukan ummah dan membantu menebus ekonomi orang yang miskin.

Kita dengar sekarang ini ada pihak berpendapat bahawa Syarikat Kerjasama Serbaguna Malaysia yang dimiliki oleh ahli-ahli MCA mengancam Dasar Ekonomi Baru.

HUBUNGAN DENGAN KERAJAAN

Hubungan Shamelin dengan kerajaan menjadi rapat kerana sebagai sebuah organisasi nasional dengan aspirasi yang sama dengan Dasar Ekonomi Baru, ianya mendapat bantuan kerajaan untuk mempercepatkan pencapaian matlamatnya lebih-lebih lagi dalam mengatasi masalah kekurang modal, pengalaman dan tentangan berbagai bentuk sabotaj.

PERNAS JADI PAYUNG

Pada 13hb. Februari,1973, satu perjumpaan telah diadakan antara pihak Shamelin dengan pihak Kerajaan di Sri Taman atas jemputan Perdana Menteri Tun Abdul Razak. Perjumpaan ini telah menghasilkan persetujuan supaya Shamelin bertidak sebagai ‘wholesaler dan Pernas menjadi payung Shamelin’.

SEKEMBALINYA TUN DARI SWEDEN

Pada 12hb. April, 1973, sekembalinya dari Sweden, Allahyarham Tun Abdul Razak telah mendekatkan lagi Shamelin kepada kerajaan dengan menyebut Shamelin di dalam amanatnya di upacara pembukaan Seminar Ekonomi Bumiputra di Dewan Tunku Canselor, Universiti Malaya. Antara lain beliau berkata:

“Bagitu juga saya harap dengan bantuan kerajaan, sebab kerajaan ada menggalakkan penubuhan kedai-kedai borong dan juga runcit di peringkat negeri dan jajahan, ahli-ahli Bumiputra dapat mengambil bahagian dalam lapangan ini. Di sini saudara sekelian, saya suka menyebut perusahaan ahli-ahli Bumiputra yang terpuji dalam lapangan ini iaitu satu kumpulan yang dinamakan SHAMELIN. Kumpulan ini dengan usaha tenaga dan modal mereka sendiri dan secara diam-diam tidak menyusahkan mana-mana pihak telah dapat mengadakan beberapa buah kedai-kedai borong dan runcit di Negara kita. Kerajaan sangatlah menghargai usaha-usaha mereka itu dan saya sedang mengarahkan PERNAS UDA dan badan-badan yang lain supaya memberi pertolongan kepada mereka itu supaya mereka dapat sebenar-benarnya memperluaskan dan menjayakan usaha-usaha mereka. Jadi saya berharap pihak SHAMELIN akan menunjukkan kebolehannya itu akan dapat sebenar-benarnya menjalankan usaha-usaha yang penting dalam lapangan mengadakan kedai borong dan runcit di seluruh Negara kita”.

Pada 12hb. April, 1973 juga satu mesyuarat telah diadakan di Bilik Gerakan Perdana Menteri mengenai Bantuan kepada Syarikat Shamelin. Mesyuarat ini telah dihadziri oleh wakil-wakil Kemeterian Perdagangan dan Perindustrian, Pernas, MARA, ICU dan Tengku Razaleigh dari Bank Bumiputra.

Walaupun apa pun keputusan mesyuarat ini tanda-tanda berikut menunjukkan hasrat kerajaan untuk menolong Shamelin.

BANTUAN $3.5 JUTA

Pada 30hb. Disember, 1973, Tenku Ahmad Rithaudeen semasa merasmikan Mesyuarat Agung Shamelin di Dewan Al Malek Faizal telah mengumumkan:

Bantuan kerajaan sejumlah $3.5 juta untuk SHAMELIN dan bantuan pinjaman dua orang pegawai dari Jabatan Pembangunan dan Koperasi.

Untuk membolehkan Shamelin membuka 200 buah kedai runcit pada tahun 1975.

Dalam ‘The Expenditure Budget of the Federal Government 1974’ muka surat 662 mengenai ‘Consumer’:

The development of consumers’ supplies societies will be further intensified to help combat the problems of consumber goods. Syarikat Kerajaan Shamelin has been chosen to concentrate its efforts toward the expansion of cooperative consumer societies are being formed in villages and town as supermarkets, mini markets and chain stores.

Dalam ‘Anggaran Belajawan 1975’ muka surat 183 dalam Bab Jabatan Kemajuan Kerjasama, tajuk kecil ‘Pengguna’

………………. Syarikat Serbaguna Shamelin, sebuah koperatif jenis Nasional telah menubuhkan 40 buah kedai-kedai cawangan. Kerajaan telah meluluskan pinjaman sebanyak $3 juta untuk Koperasi ini supaya perniagaan dapat diperbesarkan lagi. Matlamatnya ialah menumbuhkan 200 cawangan hingga akhir tahun 1975.

Selain dari Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan, Menteri Tak Berportfolio, Menteri Perdangan dan Perindustrian juga apabila mengulas mengenai kenaikan harga barang atau inflasi telah menyatakan:

Kerajaan telah mengarahkan semua agensinya, termasuk PERNAS dan Syarikat Kerjasama Shamelin, menjadi pemborong dan pengedar barang-barang keperluan di seluruh Negara sebagai salah satu langkah mengatasi kekurangan bekalan dan kenaikan harga barang-barang.

Lain-lain langkah segera yang diambil ialah:

Menubuhkan Majlis Penasihat Pelindung Pengguna menggantikan Jawatankuasa Penasihat mengenai harga barang-barang keperluan.

Begitu banyak kisah yang telah diluangkan mengenai bantuan kerajaan kepada Shamelin; ramai yang telah mengeluarkan kenyataan akhbar dan dokumen-dokumen rasmi kerajaan telah mengesahkan bantuan itu walaupun angkanya berbeza antara $3 juta dan $3.5 juta. Tetapi sumbangan bantuan itu belum sampai.

MENUNGGU BANTUAN

Akibat dari pengumuman ini ahli-ahli Shamelin, yang memikirkan Shamelin sudah begitu mewah, telah menambahkan lagi saham mereka dengan pesat. Sementara musuh-musuh Shamelin dari kalangan swasta telah memperhebatkan lagi rancangan mereka untuk menggagalkan Shamelin.

Kesan dari tentangan musuh perniagaan sejenis dengan Shamelin telah mengakibatkan kedai-kedai Shamelin rata-rata mengalami kerugian. Keadaan ini dengan sendirinya menyebabkan Shamelin bertambah tertekan dari segi modal.

Sumbangan ahli semakin berkurang, bantuan kerajaan masih ditunggu.

Akhirnya sampai berita bahawa Shamelin perlu membuat persiapan kedai dan melatih pekerja untuk menerima bantuan kerajaan yang hampir datang. Maka Shamelin pun berusaha untuk mendapatkan kedai di merata-rata tempat. Jawatankuasa kecil kedai-kedai baru ditumbuhkan dan perpuluh-puluh orang pekerja baru diambil, dilatih dan dibayar gaji.

BANTUAN LUAR BIASA UDA

Shamelin juga telah mengadakan perundingan dengan Akitek UDA En. Meor Shahriman untuk mengadakan model khas bagi semua kedai-kedai Shamelin. Lukisan model kedai itu telah pun siap kini untuk disimpan buat selama-lamanya. Hubungan Shamelin dengan UDA telah Berjaya memecahkan dua tradisi UDA. Sebagai sebuah agensi yang ditugaskan membangunkan sekitar Kuala Lumpur, UDA telah membeli dua buah kedai di luar amalan biasa UDA.

Sebuah kedai di Banting, Selangor. Sebuah kedai ialah di Jeniang, Kedah. Apa yang anih dengan kedai di Jeniang itu ialah ianya kedai papan dan mungkin satu-satunya kedai papan yang dibiayai oleh UDA di dalam cara pembeliannya. Kedai itu, pula terletak di atas tanah sewa.

Kerana banyaknya kedai yang disewa, ramainya pekerja yang digaji, maka besarlah belanja mengurus Shamelin sementara menunggu wang bantuan yang dijanjikan.

CHARTERED BANK

Rancangan pemberian bantuan kepada Shamelin mengikuti program adalah seperti berikut:

4hb. Mei, 1973 $200,000.00 Jaminan MARA pada

Chartered Bank

28hb. Jan, 1974 $500,000.00 Jaminan MARA pada

Chartered Bank

Jumlah $700,000.00

Inilah sahaja jumlah pinjaman yang sebenarnya yang telah diterima oleh Shamelin walaupun kenyataan yang tersebut dan tersirat adalah berlainan.

KENAPA DAN KENAPA

Kenapakah keadaan ini berlaku?

Kenapakah walaupun sudah ada kenyataan Perdana Menteri, sudah ada pengesahan dari Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan, sudah ada pengesahan dari Menteri Perdagangan & Perindustrian dan sudah ada pengesahan dari Menteri Tak Berportfolio di Jabatan Perdana Menteri, sudah ada catatan adalam Anggaran Belanjawan 1974 dan 1975 dan sudah ada catatan mesyuarat mengenai bantuan kepada Shamelin pada 12hb. April,1973, yang dihadiri bersama oleh YBM Tengku Razaleigh selaku Pengerusi Bank Bumiputra dan Pengerusi PERNAS; dan dipengerusikan oleh Dato’ Tunku Shahriman, dan seterusnya sudah ada surat dari Jabatan Perdana Menteri bertarikh 17hb Februari 1973 yang ditujukan kepada Pengarah Urusan PERNAS supaya PERNAS menjadi ‘umbrella’ atau payung kepada Shamelin – kenapakah bantuan kepada Shamelin masih belum datang?

Kenapa PERNAS tidak bertindak sebagai semestinya dan kenapakah MARA yang menjamin sejumlah $700,000.00 di cabang Chartered Bank di mana saya bekerja sebagai akauntan?

PERTEMUAN TERAKHIR

Semua soalan ini tidak berjawab sehinggalah pada satu petang ketika Parlimen sedang bersidang, Allahyarham Tun Abdul Razak telah memanggil saya ke Sri Taman untuk bertukar tukar fikiran mengenai keadaan belia di Negara ini. Pertemuan ini ialah kira-kira seminggu sebelum beliau berangkat ke Britain untuk berubat.

Di dalam pertemuan inilah saya terkejut apabila saya bertanya kepada Allahyarham Tun mengenai bantuan kerajaan kepada Shamelin beliau menyatakan sangkaan beliau bahawa kesemua wang yang diperlukan sudah pun diterima oleh Shamelin. Beliau berjanji akan menghubungi Tunku Dato’ Shahriman.

BULAN GERHANA

Tun pergi ke Britain dan saya menunggu beliau pulang dengan penuh harapan, tetapi bulan Januari 1976 merupakan bulan gerhana bagi Shamelin kerana pada bulan itu Tun kembali ke Rahmatullah.

Bantuan kerajaan untuk Shamelin hanya baru sekadar jaminan MARA sejumlah $700,000.00 dan Shamelin dibebankan dengan:

- Tentangan saingan yang dahsyat dari pihak swasta.

- Kekurangan modal yang tidak tertampung oleh kerana sangkaan ahli Shamelin kedudukan Shamelin sudah mewah dengan bantuan kerajaan.

- Syak wasangka yang timbul di kalangan jawatankuasa-jawatankuasa kecil yang turut menunggu wang bantuan kerajaan yang setengah menyangka sudah habis digunakan oleh jawatankuasa pusat.

- Minat ahli merosot dan kesabaran menunggu keuntungan sudah mula mendesak.

- Moral pekerja mulai jatuh (80% dari pekerja yang berhenti atau diberhentikan mempunyai rekod pecah amanah).

KECAMAN AHLI

Dalam keadaan begini banyak surat yang saya terima, ada yang mengandungi alamat pengirim dan ada pula yang datang berterbangan. Antara ayat-ayat yang menyayat hati; yang datangnya dari ahli-ahli ialah:

- Saya sememangnya tidak pernah percaya dengan rancangan Shamelin, tetapi kerana terikut kawan-kawan saya masuk. Sekarang saya menyesal.

- Satu tahu tuan adalah pembohong dan pendusta yang telah menghabiskan wang rakyat dan kerajaan untuk memperkayakan diri sendiri.

- Saya berdoa semoga tuan dikutuk di dunia dan di akhirat.

Semua surat-surat ini tersimpan baik untuk dibaca oleh ahli-ahli pada masa akan datang.

BEBAN KEWANGAN AHLI MINTA SAHAM DIKEMBALIKAN

Surat yang minta supaya saham-saham dikembalikan pun datang mencurah-curah dan ini menyebabkan tekanan atas wang pusingan Shamelin menjadi bertambah berat. Dari segi kewangan Shamelin terpaksa menanggung.

- Beban hutang ahli di kedai-kedai dan biasanya lebih banyak dari wang saham.

- Beban hutang ahli jawatankuasa kecil yang mengelak dari datang ke kedai apabila hutangnya bertimbun dan tidak dibayar.

- Beban hutang pekerja yang berhutang lebih dari yang dicatitkan.

- Beban bunga atas pinjaman di Chartered Bank dengan jaminan MARA.

- Beban hutang dari pembekal yang tidak berbayar.

- Beban gaji pekerja yang diambil untuk bertugas apabila bantuan kerajaan tiba.

- Beban sewa kedai yang belum dibuka sementara menunggu wang bantuan.

Sementara Shamelin hidup dilambung janji maka banyaklah perkembangan-perkambangan lain di dunia perniagaan borong dan runcit yang berlaku dalam Negara.

PERNAS EDAR

Pada suatu hari pihak Chartered Bank telah menjemput saya untuk makan tengahari bersama pelangganya yang baru datang dari Malawi di Afrika. Pelanggan ini berbangsa Inggeris dan telah dihambat keluar dari Malawi oleh Presiden Banda kerana Syarikat mereka yang bernama Bookers telah tidak membantu Bumiputra di sana. Bookers berniaga di bidang borong dan runcit.

Dalam pertemuan dengan saya selaku Pengurus Bahagian Pinjaman Bumiputra dan Luar Bandar di Bank, saya telah menyarankan mereka bertemu dengan Jabatan Perdana Menteri (khususnya Tunku Shahriman) karena mereka mungkin dapat membantu Shamelin dalam membangunkan rangkaian kedai borong runcit Shamelin.

Apa yang berlaku ialah, dengan mengenepikan Shamelin pihak yang dikatakan Bookers dari Malawi telah membantu untuk mendirikan PERNAS EDAR yang ada sekarang.

Memanglah benar PERNAS EDAR tidak ditumbuhkan untuk bersaing dengan perniagaan runcit Bumiputra yang lain kerana ianya khusus di bidang borong tetapi kedai Shamelin di Pasir Puteh Kelantan telah mati kerana Pusat PERNAS EDAR di sana telah menjual secara runcit kepada Pegawai-Pegawai Kerajaan di sana.

Selain dari itu kita pula melihat pertumbuhan syarikat SERBA di Kedah, BABENA di Trengganu, PKINP di Pahang kesemuanya turut mengendalikan kegiatan borong dan runcit.

Akhirnya PERNAS EDAR, SERBA, BABENA, PKINP dan SHAMELIN serta yang lain-lain mengalami kerugian di bidang borong dan runcit. Bezanya ialah apabila PERNAS EDAR, SERBA, BABENA, dan PKINP rugi, yang menanggung kerugian ialah kerajaan sementara kerugian yang dihadapi oleh Shamelin ditanggung oleh ahli-ahli yang terdiri dari mereka yang kurang berada.

HARTAL

Sewaktu semua badan-badan ini sedang sibuk ditubuhkan, satu jawatankuasa penyelaras untuk mengawal perkembangan rangkaian kedai-kedai borong dan runcit telah ditubuhkan untuk memastikan tidak ada saingan yang tidak sihat dan untuk memastikan yang satu menolong yang lain. Jawatankuasa ini di pimpin oleh Penasihat Khas kepada Perdana Menteri Raja Tan Sri Mohar. Saya telah bertanya kepada beliau mengenai sebab-sebab PERNAS EDAR ditubuhkan dan beliau menjawab keputusan menubuhkannya adalah dengan melangkah kuasa beliau, tanpa perundingan dengannya. Ada pihak menyatakan untuk menyelesaikan inflasi. Selain dari menduduki jawatankuasa ini saya juga telah dilantik menduduki dalam Lembanga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA) dan Lembanga Tabung Angkatan Tentera. Kata pihak atas jika berlaku hartal selepas pilihanraya tahun 1974 saya akan menyelaraskn bekalan barang-barang runcit di Negara dengan kerjasama pihak tentera yang sudah saya kenal menduduki dalam Lembangan Tabung Angkatan Tentera. Bekalan juga dapat diedarkan ke rancangan-rancangan Felda. Ini merupakan satu penawar kepada sesiap yang mencintai bangsanya.

Tetapi kenapa Shamelin dibiarkan setelah diberikan janjia-janji? Malahan janji pinjaman dari kerajaan itu sendiri telah dipersoalkan oleh beberapa orang ahli Shamelin, karena bunga yang dikenakan.

MARUAH BANGSA

Oleh kerana perjuangan menebus maruah bangsa di bidang ekonomi adalah perkara utama dalam cita-cita Shamelin maka semua halangan dan persoalan menjadi perkara kecil. Shamelin perlu bekerjasama dengan semua pihak, apatah lagi kerana musuh Shamelin terlalu kuat. Pada awal tahun 1975 Shamelin terpaksa menyusun strategi baru di dalam perancangannya. Untuk hidup Shamelin terpaksa menutup telinganya dari kritik yang tidak menguntungkan Shamelin.

UNTUK TIDAK MATI

Untuk ‘survival’ atau untuk tidak mati, Shamelin perlu mengenepikan semua peraturan dan tatacara. Semua yang boleh mengekalkan adanya Shamelin adalah peraturan dan tatacara yang akan dipakai asalkan tidak salah di sini Allah.

Dengan kemasukan

Abdullah Maamuom Junid

Aziz Mohamad

Fauzi Mustaffa

Ismail Ahmad

Othman Ibrahim

Yang baru lulus dari Universiti Malaya untuk bertugas dengan Obanto, sebuah anak Syarikat Usahasama antara Shamelin dan Insan Diranto maka Shamelin mempunyai tenaga baru untuk menghebuskan semangat baru kepada Shamelin. Pada 1hb. Disember 1975, Wan Kassim bin Ahmad seorang yang berkelulusan ekonomi telah bekerja dengan Shamelin dan Obanto. Pada 10hb Julai 1976, Saudara Aziz telah berhenti dan pada 1hb. September 1976, Saudara Ismail telah berhenti.

Pada 1hb. Oktober 1977, Saudara Othman telah berhenti dan kemudiannya pada 1hb. April 1979, Saudara Fauzi telah meninggalkan Shamelin.

Dari 1hb. April 1979, tidak ada lagi berhenti di bawah pimpinan

Abdullah Maamoum Junid

Mohd Nazim Yahya

Wan Kassim Ahmed

Sementara ahli-ahli jawatankuasa yang ada memberi perhatian yang tajam dan menegur tanpa silu dan segan, Shamelin merempuh jalan menuju cita-cita yang masih terlalu jauh dari tercapai.

DAMAI ATAU PERANG

Pada 15hb. Januari 1976, apabila Dato’ Hussien Onn dilantik menjadi Perdana Menteri, Shamelin menunggu perlantikan Timbalan Perdana Menteri dengan perasaan bedebar-debar.

Adakah En. Ghafar yang dikatakan telah menyatakan Shamelin berbentuk Syarikat Islam yang akan menjadi Timbalan Perdana Menteri ataupun adakah Tengku Razaleigh Hamzah yang telah menubuhkan PERNAS EDAR semasa beliau menjadi Pengerusi PERNAS yang akan menjadi Timbalan Perdana Menteri.

Kira-kira dua bulan setengah yang baru lalu iaitu pada 13hb Oktober 1975, Shamelin telah buat kali pertamanya mengumumkan kepada orang ramai dan ahli-ahlinya melalui akhbar bahawa janji kerajaan yang diumumkan dahulu itu sebenarnya masih belum ditepati.

Oleh kerana masalah pemilihan Timbalan Perdana Menteri belum selesai maka Shamelin mendoakan semoga pilihan itu akan menentukan sama ada Shamelin akan mengambil jalan damai dalam menghadapi masalah yang belum selesai ataupun mengambil jalan ‘perang’.

Takdir Allah, Dr Mahathir menjadi Timbalan Perdana Menteri

USAHA TAMABAHAN

Setelah satu tahun setengah Dr. Mahathir menjadi Timbalan Perdana Menteri Shamelin telah menjemput beliau untuk melancarkan usaha menambah ahli-ahli Shamelin. Shamelin telah memilih dari Jumaat 28hb Julai 1977 sebagai hari pelancaran dan tempatnya ialah di Tanjung Rambutan.

Ada orang yang bertanya kenapa Shamelin memilih Tanjung Rambutan sebagai tempat pelancaran.

Saya menjawab bahawa semasa semua orang sudah mula tidak percaya kepada Shamelin, pekerja-pekerja di Hospital Bahagia Tanjung Rambutan telah berusaha untuk menubuhkan sebuah cawangan kedai Shamelin. Oleh kerana pekerja-pekerja di Hospital Bahagia di Tanjung Rambutan dapat mengenali yang mana gila dan yang mana tidak, maka pemilihan mereka untuk menubuhkan cawangan kedai Shamelin bukanlah cetusan idea orang gila.

AMERIKA DAN KOREA

Pada 18hb. Ogos 1977 Shamelin telah mengumumkan strategi barunya untuk mengadakan usahasama dengan pihak pengusaha Amerika di dalam bidang memproses minyak kelapa sawit dan dengan pihak Korea Selatan untuk menyatukan mesin pembajak Dae Dong.

LULUS PINJAMAN $2.8 JUTA

Pada 18hb. Oktober 1977, hasil dari minat YAB Dato’ Seri Dr. Mahathir untuk menolong Shamelin maka satu surat telah ditulis oleh Dr. Mohd Iwaz Abdul Karim dari Unit Penyelarasan dan Pelaksanaan, Jabatan Perdana Menteri bagi pihak Ketua Setiausaha Negara yang ditujukan kepada ketua Setiausaha Perbendaharaan untuk perhatian En. Yahya Yaacob. Surat ini terus terang menyatakan persetujuan Timbalan Perdana Menteri supaya Shamelin diberi pinjaman sebanyak $2.8 juta dan wang ini boleh digunakan untuk

- Membayar hutang lapuk di Chartered Bank $ 950,000.00

- Modal pusingan pemborong/runcit 850,000.00

- Modal pusingan impot/eskpot 800,000.00

- Modal pusingan 200,000.00

Jumlah $ 2,800,000.00

Pada waktu ini kedudukan hutang Shamelin di Chartered Bank ialah $919,387.73. Oleh kerana pinjaman asal Shamelin pada Bank itu ialah $700,000.00 baki $219,387.73 ialah bunga yang perlu dibayar.

Susunan pemberian wang pinjaman dari MARA ialah seperti berikut:

17.6.76 Bayar pada MARA $ 97,171.60

29.8.77 Bayar pada Chartered Bank 919,387.73

27.10.77 Bayar pada Shamelin 500,000.00

2.11.77 Bayar pada Shamelin 500,000.00

19.4.78 Bayar pada Shamelin 100,000.00

12.6.78 Bayar pada Shamelin 50,000.00

17.6.78 Bayar pada Shamelin 583,440.76

Jumlah $ 2,750,000.00

Setakad ini disebabkan modal Shamelin sebahagian besar darinya adalah dari sumber pinjaman maka jumlah wang yang digunakan hanya untuk membayar faedah atas pinjaman ialah seperti berikut:

Faedah atas overdraft bank dari tahun 73-77 $ 231,236.03

Faedah atas pinjaman MARA dari tahun 77-78 97,171.60

Faedah atas pinjaman UDA 174,327.63

Jumlah $ 502,734.63

Jika Shamelin mempunyai modal sendiri yang mencukupi maka apa yang di gunakan untuk membayar faedah sudah menjadi keuntungan.

MENDUNG BERLALU

Pada tahun 1981, dengan perubahan angin politik lebih-lebih lagi di bahagian kedua tahun ini, mendung yang selama ini menyelubungi langit biru sehingga siang menjadi gelap, dan malam sunyi tanpa bintang yang bergemerlapan, Shamelin melalui satu perubahan yang sunggu memberi makna.

Pengalaman satu dekad dihempas badai dilambung gelombang kerugian Shamelin yang berkumpul berjumlah $4,741,034.07 sehingga 31hb. Disember, 1980.

Dalam tahun 1980 sahaja Shamelin telah mentaksirkan kerugian sejumlah $2,058,575.31 dan jumlah ini sebenarnya tanggungan yang dikumpulkan sejak dari mula Shamelin ditubuhkan. Walaupun jumlah ini kecil jika dibandingkan dengan kerugian PERNAS EDAR dan Syarikat-syarikat Perbadanan lain dalam jangka masa yang sama, tetapi sebab bagi kerugian itu sendiri adalah berlainan dari sebab-sebab badan yang lain rugi.

Inilah ini dari huraian saya pada pagi ini.

Oleh kerana Shamelin ini supaya semua kerugian yang nyata dan mungkin dihimpun di dalam satu jumlah yang besar dapat ditutup oleh keuntungan pada tahun 1981, supaya pada 1hb. Januari 1982, Shamelin akan timbul di tengah-tengah masyarakat serta bebas dari segala penyakit yang pernah dialami dari mula ianya ditubuhkan.

Selain dari faedah yang dibayar, Shamelin juga telah membatalkan semua hutang pekerja dan ahli yang meragukan dengan butir-butir yang dicurigai. Langkah ini diambil untuk mengelak dari mana-mana pihak memberi harapan apabila harapan sebenarnya tidak ada. Pengarah audit koperasi telah menjalankan audit dengan rapi dan teliti sehinggakan apabila Shamelin mengatakan ianya sudah mula untung pada tahun 1981, tidak ada pihak yang boleh mencurigai kata-kata ini.

Dengan terangkumnya jumlah kerugian semaksima mungkin maka Shamelin laksana pokok yang ranting-ranting rapuh semuanya sudah dikumpul untuk dibuang.

KEUNTUNGAN – DIVIDEN

Proses pembuangan ini sudah kita lakukan pada tahun 1981 dengan taksiran keuntungan Shamelin berjumlah $5,255,909.35 sebelum diaudit. Jika jumlah dimasukkan ke dalam kira-kira untung rugi maka setelah membatalkan kerugian berjumlah $4,741,034.07, maka Shamelin akan mempunyai keuntungan sejumlah $514,875.28 untuk tahun 1981. Dengan keuntungan ini maka Shamelin boleh mengeluarkan dividen sekurang-kurangnya 10% untuk tahun 1981 apabila kira-kira selesai diaudit.

HADIAH – BONUS

Oleh kerana ahli-ahli Shamelin telah bersabar begitu lama maka dengan takdir Allah yang tidak menghampakan doa ummah yang bersabar, maka dengan penilaian harta Shamelin yang ada maka Shamelin dapat mengeluarkan bonus saham sekurang-kurangnya satu saham bagi tiap dua saham yang dimiliki. Insha Allah kita mungkin dapat memberi saham hadiah ataupun bonus satu bagi tiap satu saham yang dimiliki.

Tentu saudara ingin mengetahui sebab-sebab saya memberi huraian yang begini lengkap mengenai satu dekad Shamelin dihempas gelombang.

GELOMBANG KEJAYAAN

Saya sebenarnya merasa takut kerana bahana dari kejayaan dapat lebih merosakkan kita dari kegagalan. Jika Shamelin gagal, maka akibatnya ialah pemimpin-pemimpin Shamelin akan dikecam, tetapi seluruh anggota Shamelin akan bersatu menyokong rancangan lain jika tidak ada apa-apa yang ingin direbutkan. Tetapi apabila Shamelin sudah berjaya maka gelombang kejayaan ini dapat menyebabkan ahli-ahli dan pemimpin-pemimpin Shamelin lupa daratan dan khayal dengan kejayaan yang dicapai sehingga cita-cita untuk mencapai matlamat dilupakan.

Pada hari ini saudara-saudara sekelian di sini adalah dari berbagai pertubuhan yang beza-beza cara perjuangannya. Walaupun perjuangan Shamelin bukan di bidang politik, malah di bidang ekonomi tetapi untuk memastikan kejayaan Shamelin maka segala tindakannya hendaklah selaras dengan rancangan-rancangan semasa kerajaan.

AMERIKA

Dalam mengendalikan Shamelin pada masa-masa akan datang adalah perlu di ingatkan bahawa perniagaan yang besar seperti perniagaan W.T Grant & Co. yang mempunyai rangkain kedai runcit yang terbesar di Amerika sekalipun boleh menghadapi kegagalan sehingga kedainya yang berjumlah 1100 buah kesemuanya boleh menjadi kurang kepada 359 buah dan pekerja yang berjumlah seramai 75,000 orang telah menurun menjadi 30,000 orang sahaja. Akhirnya syarikat ini telah menjadi bankrupt dan merupakan tragedi perniagaan runcit yang terbesar sekali di dalam sejara dunia. Hutang syarikat ini semasa ianya bankrup ialah US$800 juta kesemuanya.

SWEDEN

Shamelin juga perlu mempelajari bagaimana syarikat seperti Stora Kopparbergs Bergslags AB di Sweden yang telah ada sejak tahun 1000 dan merupaka syarika atau unit perniagaan yang tertua di dunia.

KERAJAAN DAN PERNIAGAAN

Jika corak pemerintah yang ada sekarang ini berubah ataupun jika kalangan pembangkang mengambil ahli perintahaan yang ada maka pemimpin-pemimpin Shamelin yang ada sekarang ini perlulah mengundurkan diri supaya Shamelin dapat terus berkembang dengan subur. Malahan jika kerajaan oleh parti yang sama sekalipun, jika sifat politik pimpinan Shamelin bertentangan dengan politik pemimpin Negara demi untuk kepentingan Shamelin pemimpin Shamelin juga perlu mengundurkan diri.

Sejarah membuktikan sesebuah perniagaan yang besar di sesebuah negara tidak mungkin akan hidup jika pimpinannya bertentangan fahaman atau bermusuhan dengan pemimpin Negara.

Perniagaan yang terbesar di dunia sekalipun seperti General Motors yang kekayaannya sama dengan kekayaan Negara Switzerland, pimpinannya tidak sanggup bertelingkah dengan Kerajaan Amerika Syarika.

Kerajaan dan perniagaan atau perusahaan adalah partners atau rakan dalam pembangunan.

Saya katakan ini semua kerana pengalaman saya sendiri membuktikan kebenaran kata-kata tadi.

Hampir sepanjang satu dekad saya bergelut mencuba mengendalikan Shamelin dengan cara dan gaya yang boleh menguntungkannya.

Meneliti latar belakang politik perkembangan Shamelin jelaslah sebahagian dari masalah ialah untuk memahamkan kepada pihak atasan tujuan ianya ditubuhkan. Oleh kerana Shamelin ialah organisasi massa maka pada saat-saat tertentu ianya mirip atau kelihatan mirip kepada satu-satu puak politik sehingga menyebabkan tersinggung pihak yang lain.

PILIHAN YANG BETUL

Dalam keadaan demikian Shamelin terpaksa membuat pilihan dan kejayaan Shamelin bergantung kepada betapa banyaknya jumlah pilihan yang betul jika dibandingkan dengan pilihan yang salah.

EKONOMI ISLAM

Pada waktu Shamelin ditubuhkan UMNO dan PAS sedang bersaing hebat di segenap tempat. Oleh kerana Persatuan kebangsaan Pelajar-Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) dan MAYC yang saya pimpin turut terlibat dalam kegiatan Dakwah, maka imej Shamelin juga dari mula lagi sudah bercorak keislaman.

Shamelin sudah menjadi bertambah popular dan mesejnya untuk menghidangkn kepada masyarakat sistem ekonomi Islam yang agresif telah mendapat perhatian kerajaan yang ingin memajukan ekonomi Negara. Shamelin berjaya menarik perhatian anak-anak mudah kerana agresifnya. Pedek kata pendekatan agresif mengenai ekonomi Islam atau ‘aggressive presentation of Islamic economic’ mendapat sambutan yang sungguh menggalakkan.

Oleh kerana pemimpin-pemimpin Shamelin juga terlibat dalam penubuhan ABIM (Angkatan Belia Islam Malaysia) orang ramai mula bertanya ke manakah arahnya politik pemimpin-pemimpin Shamelin.

KELANTAN

Di dalam satu majlis dialog dengan Pemuda UMNO di Kota Bharu Tan Sri Ghazali Shafie telah ditanya oleh seorang peserta dialog mengenai pemimpin-pemimpin Shamelin dan Tan Sri Ghazali telah menyatakan sesuatu yang positif mengenai pemimpin-pemimpin Shamelin. Apabila seterusnya Tan Sri Ghazali ditanya mengenai cara UMNO boleh menawan balik Kelantan dari tangan PAS Tan Sri telah menjawab melalui perniagaan.

Mengikuti Allahyarham Dato Raja Hanifiah yang saya kenal sejak beliau menjadi Timbalan Ketua Dewan Perniagaan Melayu Negeri Sembilan semasa saya menjadi setiausaha pihak PAS Kelantan telah mendakwa Shamelin adalah milik UMNO. Ini telah menyulitkan penerima Shamelin dikalangan rakyat di Kelantan yang menyokong PAS.

KEDAH

Apabila Shamelin membuka kedai pertama di Pendang pula, di mana Dr. Mahathir telah dikalahkan dalam pilihan raya oleh Tuan Hj. Yusuf Rawa, Shamelin dianggap oleh orang-orang Kedah sebagai organisasi milik PAS. Apatah lagi apabila mereka mengetahui bahawa satu-satunya kedai di Pulau Pinang berada di Gelugor berdekatan dengan rumah keluarga Hj. Yusuf walaupun beliau tidak pernah menjadi ahli Shamelin.

UMNO DI SANA PAS DI SINI

Oleh kerana Shamelin dituduh UMNO di sana dan PAS di sini maka Shamelin telah memutuskan untuk melantik Tan Sri Ghazali dan Dato’ Asri sebagai penasihat Shamelin. Perkara ini boleh diatur kerana PAS dan UMNO akhirnya telah mula berdialog sesama sendiri.

ASRI DAN GHAZALI

Malangnya saya difahamkan perlantikan-pelantikan ini tidak diterima baik oleh En. Ghafar sebagai saingan politik Dato’ Asri. Kita mengetahui sebagai Syarikat Islam dan Dato’ Asri dari PAS adalah saingan politik dengan En. Ghafar dari UMNO.

Tansri Ghazali pada waktu itu di katakana tidak begitu bersefahaman dari segi politik dengan Dato’ Harun Idris. Begitulah saya difahamkan. Oleh kerana saingan di dalam belia sudah lama wujud antara MAYC dan 4B, Dato’ Hj. Suhaimi selaku pemimpin 4B tentunya berbincang segala aspek pergolakan politik dengan bapa saudaranya Dato’ Harun yang sama-sama dengannya berada di dalam Pemuda UMNO.

HARUN DAN SUHAIMI

Oleh kerana Sanusi memimpin Shamelin dan MAYC dan Tan Sri Ghazali menjadi penasihat Shamelin jelaskan pertalian Sanusi dan Tan Sri Ghazali akan mendekatkan lagi ikatan Hj. Suhaimi dan Dato’ Harun.

PAS DALAM BN

Apabila banyak pemimpin-pemimpin Negara mendekati Shamelin, masalah ini mulai selesai apatah lagi apabila PAS berada di dalam Barisan Nasional. Pada waktu inilah ada beberapa orang yang keluar dari PAS untuk masuk ke dalam ABIM. Memandangkan kepada kemungkinan orang-orang politik memperalatkan ABIM untuk tujuan politik mereka, maka ABIM dalam mesyuarat Agongnya di Sulaiman Kelab, telah meluluskan satu usul supaya orang-orang yang cergas di bidang politik tidak dibenarkan memegang jawatan di dalam ABIM. Pada tahun itu juga saya menarik diri dari pimpinan ABIM untuk menumpukan perhatian kepada MAYC.

Pada tahun 1974 ada beberapa orang ahli ABIM yang bertanding sebagai calon bebas di dalam pilihanraya untuk menentang calon PAS yang mewakili Barisan Nasional. Mereka terdiri dari ahli-ahli PAS yang tidak bersetuju PAS masuk ke dalam Barisan Nasional. Oleh kerana mereka ini dari ABIM dan kerana menyedari anggapan salah terhadap ABIM akan menyebabkan anggapan yang sama terhadap Shamelin, maka saya telah mengambil keputusan untuk menerima tawaran Tun Razak untuk masuk bertanding atas tiket BN. Saya telah menang tanpa bertanding dan saya telah mendoakan semoga kemenangan itu akan mengutungkan Shamelin.

Alhamdulillah, doa saya telah terjawab.

Masa yang panjang telah saya ambil untuk menetralisasikan syak wasangka yang wujud pada banyak pihak terhadap Shamelin.

TIMBALAN PERDANA MENTERI

Keputusan terakhir yang dibuat oleh pemimpin-pemimpin Shamelin ialah untuk memihak di dalam pertarungan atara dua orang pemimpin UMNO untuk jawatan Timbalan Presiden Parti yang akan menjadi Timbalan Perdana Menteri.

Syukur Alhamdulillah, sekarang ini semua halangan sudah mula diamankan. Adalah menjadi harapan saya semoga semua pihak dan ahli-ahli serta pemimpin-pemimpin masyarakat dapat menolong Shamelin untuk mencapai cita-citanya.

Saudara-saudara sekelian,

TERBUKA PINTU HARAPAN

Dari tidak ada Shamelin sudah diadakan. Dari satu koperasi yang membangkitkan harapan ianya telah menjadi bahan celaan. Pada hari ini, dengan parut-parut yang menandakan pengalaman dihempas badai, walaupun tenat di lambung gelombang Shamelin bangun semula dengan semangat waja.

Semoga semangat ini akan menular dan mengisi sudut-sudut yang terluang dihati anak-anak bangsa, sehingga puntung-puntung basah dan lembab akan membara semula dan dapat disatukan untuk dihembus sehingga bernyala-nyala.

Semoga yang gelap menjadi cerah.

Terbuka semula pintu harapan.

PESANAN, AMANAT, WASIAT

Seandainya kita berjumpa lagi di majlis yang sama pada masa yang akan datang maka nasihat-nasihat saya ini jadikanlah pesanan.

Seandainya kita tiada berjumpa kerana Shamelin berubah pimpinan, jadikanlah nasihat-nasihat saya ini sebagai amanat.

Seandainya kita tidak berjumpa kerana saya kembali kepada Allah, maka pesanan dan amanat saya ini menjadi wasiat.

Sekian,

Wabillahit taufiq Wassalaamu’alaikum Warahmatullaah Wabarakaatuh.
















No comments:

Post a Comment